Markkinoinnin mielletään usein olevan pelkästään graafista suunnittelua ja mainoskampanjoiden työstämistä, mutta onko tässä oikeasti koko totuus? Markkinoinnin avulla voidaan ottaa kantaa esimerkiksi kestävän kehityksen teemaan siten, että esitetään kestävää kehitystä tukevia toimia tai ratkaisuita siten, että ne ovat myös helposti ymmärrettävissä.  Kestävän kehityksen markkinointi onkin siis sitä, että sen avulla pyritään tuomaan ihmisten tietoisuuteen yrityksen tuotteita ja palveluita, jotka ovat ympäristöystävällisiä ja joita voidaan tuottaa kestävästi.

Markkinointia voidaan myös kritisoida siitä, että sen pohjimmainen tarkoitus on kuitenkin lisätä myyntiä ja tätä kautta myös kasvattaa voittoa. Lyhyellä aikavälillä tarkasteltuna tämä on aivan totta, mutta yhteistyön avulla myös markkinoinnista voidaan tehdä kestävää kehitystä tukevaa. Kestävän kehityksen näkökulmasta markkinointia voidaankin pitää osana laajempaa kestävän kehityksen kokonaisuutta, jossa markkinointi on osa tätä kokonaisuutta ja toimii samalla myös tukena kestävälle taloudelliselle kehitykselle.

Kestävän kehityksen markkinointi ei ole siis enää pelkästään trendi, jota yritykset voivat halutessaan seurata. Ympäristöön liittyvät asiat ovat erittäin vahvasti keskusteluissa mukana lähes kaikkialla ja yhteiskuntamme on onneksi ajautunut kohti vastuullisempaa toimintatapaa. Tutkimusten mukaan kuluttajat ovat erittäin kiinnostuneita brändin harjoittamasta kestävästä kehityksestä ja se vaikuttaa jopa 77 % tapauksista ostopäätöksen tekemiseen!

Kestävän kehityksen markkinointi tukeutuukin kolmeen pääkohtaan

  • Ympäristöystävällisyys
    • Tavoitteena on karsia jätteitä
    • Vähennetään hiilijalanjälkeä
    • Käytetään vähemmän pakkausmateriaaleja
    • Kuormitetaan vähemmän luontoa!
  • Taloudellisuus
    • Vaatimusten mukainen toiminta
    • Oikea tapa johtaa
    • Riskien hallinta
    • Eturistiriitojen välttäminen
  • Sosiaalinen
    • Työntekijöiden ja sidosryhmien tukeminen ja hyväksyminen
    • Sitouttamis ja säilyttämis strategiat
    • Tietoisuus tuotantoketjun toimijoista ja heidän toimista

Mitä tämä kaikki tarkoittaa siis meidän kannaltamme? Noh, ensinnäkin tulemme pitämään huolen siitä, että uusi strategiamme tulee tukemaan kestävää kehitystä. Toisekseen, markkinoinin resursseja käytetään siten, että voimme suunnitella toimenpiteemme ympäristöystävällisesti, taloudellisesti kestävästi ja sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla. Ja kolmanneksi, aiomme lisätä tietoisuutta kaikille yrityksemme sidosryhmillemme siitä, mitä toimenpiteitä oikeasti teemme ympäristön, kestävän taloudellisen kehityksen ja sosiaalisten asioiden eteen!

Tony

Lähteet:

Markkinointi ja kestävä kehitys – miten haasteet voitetaan. MRKTNG. <https://www.mrktng.fi/markkinointiuutiset/markkinointi-ja-kestava-kehitys-miten-haasteet-voitetaan/ >

Behr, Kira (2021) Sustainable Marketing: Why is it so important in 2021? <https://klintmarketing.com/sustainable-marketing/&gt;

Tosun, Petek (2017) Sustainable Marketing Concept.  Journal of Strategic Innovation and Sustainability Vol. 12 (1). 136-144.

Leave a comment